woensdag 13 september 2017

1162 Dictee woensdag 13 sep 2017 (3): dictee Oefendictee sep 2017 (13) √

Dictee - dictees [1162]

Oefendictee september 2017 (13)

1. Die kopten behoren tot de koptisch-orthodoxe kerk. Ze spreken Koptisch (taal) en schrijven in het koptische alfabet. Heracles is nog punteloos, een drooglever is traneloos. Dwaselijk veronderstelde hij dat. In India zijn sommigen kasteloos, anderen tandeloos. Afschuwelijk, zo'n leentfariaans dictee. Wil je een Hoegaarden of een be(e)renburg [VD alleen ee]? Als je 'cafeetje' afbreekt, wordt dat 'café' plus 'tje'. We zijn nu even tv- en pc'loos (!). De dicteecrème-de-la-crème is hier vertegenwoordigd. Zo moet je dat afbreken [noteer maar een koppelteken]: aloë-tje en taxi-tje. Of zijn we alleen pc-loos? Schrijf correct op: een [lange] ij'tje, een au'tje en een [korte] ei'tje. Teloh zijn stukjes cassave. Je moet toch een beetje adeldom tentoon zien te spreiden. Hij is mijn collega-adjunct-directeur. De ADHD 'er [GB ook wel adhd] was rusteloos. Het symbool van de ångström is Å. De spijbelaars daldeeden de hele dag en deden niks. Ik ben momenteel getrouwd met mijn ex-ex.

2. Hoe moet je fierljeppen afbreken? Antwoord: voor de l! In de dierenfabel kwam voor: haasje, rep je! Die protestant is oud-katholiek! Ik heb het niet op t-dievegges (en ook niet op theedievegges)! De pallettruck vervoerde drie kisten met houtpellets (niet: houten pallets!). Hij kan er niet vantussen (ervantussen). Alkmaar is een AZ-achtige, maar az'loze stad. Er heerst nu een periode van agflatie. Ze zijn op en tenden. Het is daar een sjonnies-en-anita's-camping. Fikkie, apporte! Je brengt me helemaal van m'n apperpo! Alle hens (!) aan dek. Zij dronken ratafia en taffia. In mijn geboortedorp zeiden ze vroeger tnegentig en tachentig. Determinatie leverde (onze)lievevrouwebedstro en vrouwenmantel op. De trein kwam langsdenderen. Een MRIJ-rund is een dubbeldoelkoe (melk en vlees!) die sinds de 19e eeuw in het gebied tussen Maas, Rijn en IJssel wordt gefokt. Hij is zich warmlopend. Moeder houdt van een aan-de-kante kamer. Een extra extra large T-shirt (XXL-T-shirt) zit lekker ruim. Dat zijn tweeëntwintigenhalve hectare. Overlest kwam hij op bezoek.

3. Hij zou ervanaf weten. Mijn date liet het afweten. Zo waar ik leef, ik zweer het. Je hebt zowaar gelijk. Ik houd van die kleine letters: a'tjes, b'tjes, f'jes, l'etjes, m'etjes, n'etjes, o'tjes, r'etjes, s'jes, t'tjes, x'jes, y'jes (VD: i-grecjes, GB: y'tjes wegens 'ij' of 'Griekse i') en z'jes. Wou je me dat echt wijsmaken? De leraar moet de leerlingen wijs maken. Hij heeft een lean-and-mean [bnw.] bedrijf! Je moet er nog drie euro bijdoen! De verkoper zou 5 euro van de prijs afdoen. Lekker: drie-in-de-pannen! Lolly's zijn geen echt alternatief voor een lollipopparty. Op-en-top is
tot-en-met. Mortelefitikus is (hartstikke) dood. Anhidrose is het ontbreken van zweetsecretie. Een kooltje-vuur is een plant, kooltje vuur beslist niet. Hij zou medeaanzitten. Daar moet je mee toe kunnen. Wat doet een turfeiker? Dat zal hem goeddoen. Het face-to-facevergaderen werkt het best.


4. Iemand als ik wordt niet zo gauw opgewonden. Het schip werd vlot getrokken. Mamma mia, wat een joekel. We gaan naar Santiago de Compostela. Dat zijn wagon-littreinen. Ik wens je toe dat het je welga. Hij had me wonder wat te vertellen. Hij is zijn spindoctor. De dikke bertha is een Kruppproduct uit WO I. Met S.P.Q.H. wordt Senatus Populusque Haganus bedoeld. Hij is sterk van inhout. Hij heeft
veertig-vijfenveertig ('40-'45) nog meegemaakt. Onze dominee heeft wel iets van een zije sok. Hij had zijn verhaal op een zijtje papier geschreven. Een grilhulp [ww.] kan nuttig werk doen in een grillhouse [znw.]. De zondagsletter van 2014 is D [dan is dus 4 januari een zondag]. De lichtgeraakte jager had de vogel maar lichtgeraakt.


5. Sans atout is SA. Persuasie is overreding. Je kan ergens achter aan lopen. De rodelantaarndrager zal achteraanlopen. Hij moest de bezem achter halen. Kunnen we zijn identiteit achterhalen? Je moet de auto in de achteruit zetten. Hij voelde zich achteruitgezet. Hé, alto's, hoe zit dat? Heeft zij al eerder gemimed? Dat waren muizenissen in het muizennest. Een tijdlang ging dat zo! De nerdy nerd nerdde. Een netsuke [nèht-skuh] is een gordelknoop. Die prijs is netto cassa. Hij drinkt beiers en beiaardt. Onze-Lieve-Heren en -Vrouwen zijn beelden. Het vee kun je ontweiden, een kerk ontwijden. Oordjesband is band dat een oortje de el kostte. De Open Vld is een politieke partij. Hij moest peracuut (direct) stoppen.
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten